Bezpečně s hasičskými cisternami

Školení bezpečné jízdy

V jemném mrholení sobotního rána se parkovací místa před bakovskou hasičárnou začínají zaplňovat vozy sborů dobrovolných hasičů z blízkého okolí. Dnešní víkendový den bude ve znamení bezpečné jízdy s hasičskými cisternami. 

Na parkovišti je tak chvíli po půl osmé možné prohlédnout si SCANII patřící bakovskému sboru, pak též z Podlázek a z Kněžmosta, TATRY z Bakova, Mnichova Hradiště i Kněžmosta a LIAZ z Katusic. Později doplní hasičská auta také MERCEDES patřící hasičům na Letišti Hoškovice.

Účastníci školení se přesouvají do společenské místnosti bakovských hasičů, kde na ně čeká vydatná snídaně s voňavou kávou, při které si poslechnou teorii bezpečné jízdy, po níž bude následovat přesun na letiště Hoškovice u Mnichova Hradiště. 

Bezplatné školení, které pro hasiče zorganizovali profesionální instruktoři bezpečné jízdy Jan Bezděka a Jiří Čumpelík pod záštitou pana místostarosty Václava Grünwalda, je poděkování za to, co hasiči dělají ve svém volném čase pro nás pro všechny. Tento typ školení je v současné době prováděn standardně pro profesionální hasiče, na ty dobrovolné se zatím bohužel zapomíná. 

Po úvodním představení přichází na řadu teorie. První otázka Honzy Bezděky se týká vnímání bezpečnosti na silnicích. Mezi nejčastější odpovědi patří „v pořádku dojet – jezdím tak, abych se vrátil zpátky k rodině“ nebo „snažím se na silnici chovat tak, abych neohrozil účastníky provozu ani lidi, které vezu, protože jsem za ně jako řidič zodpovědný.“ Všichni zúčastnění zmiňují i situace, kdy byli ohroženi bezohlednými účastníky silničního provozu, kteří jim znemožňovali volný průjezd k zásahu. 

V rámci teorie si účastníci vyslechnou doporučení o správném sezení a držení volantu, o tom, jak je důležité mít správně nafoukané pneumatiky a dozví se také informace týkající se rozložení sil působících na vůz v nejrůznějších situacích, jako je například brzdění, působení odstředivých sil při jízdě s cisternou plnou vody a dalších situacích. Právě voda při jízdě hraje neopomenutelnou roli, díky svým fyzikálním vlastnostem dokáže řidiči velmi zkomplikovat běžné vyhýbací manévry nebo průjezdy zatáčkou, které si řidiči osobních vozů ani neuvědomují. 

Správná teorie by měla být spojena s praxí, takže se přesouváme v koloně 7 hasičských aut na nedaleké hoškovické letiště, kde je připraven okruh. Spanilá jízda přes Bakov, Veselou a Hradiště přitahuje pohledy kolemjdoucích, kterým jsme pravděpodobně zpestřili dopolední procházku. 

Jako první všichni absolvují krizové brzdění, aby si zkusili, jak rychle dokáží zareagovat, jaká je jejich brzdná dráha při plném brzdění a také co přesně udělá hmotnost vozu společně s vodou v cisterně. Začínáme na rychlosti 50km/h, postupně se propracujeme do vyšších rychlostí až k 80km/h. Potvrdí se nám také informace z teorie, že z 50 km/h se bez systému ABS (TATRA) zabrzdí do úplného stání do 25 m, zatímco s ABS je brzdná dráha o téměř 10 m kratší. V rychlostech kolem 80km/h pak brzdná dráha u vozu bez ABS měří téměř dvounásobek, s ABS pak dosahuje délky o třetinu delší, než při 50 km/h. Nová technika se tudíž při krizovém brzdění projevuje jako bezpečnější, a to navzdory tomu, že nová SCANIA pojme o 1000 l vody více, než TATRA. 

Na druhý a třetí modul se skupina rozdělí do dvou částí po 4 vozech – novější technologie je poslána do slalomu, zatímco starší vozy si jako první vyzkouší jízdu po kružnici. Kružnice simuluje situaci z běžného provozu, kdy vozy projíždí kruhový objezd. Začíná se v nízkých rychlostech, v rámci pár kol se pak rychlost pomalu zvyšuje do chvíle, než se začne projevovat působení odstředivé síly. Cílem modulu je seznámit řidiče s jeho vlastními limity i limity vozu. Po kružnici následuje projíždění základního vyhýbacího manévru, které je ozvláštněno couváním zpátky do výchozí pozice. Druhá skupina mezitím projíždí přilehlý slalom, kde si zkouší manévrování v úzkém prostoru a uvědomí si tak velikost svého vozu. Před chystaným obědem se skupiny prostřídají na modulech. 

Po obědě se vracíme na poslední, nejkomplexnější část výcviku. Čtvrtý modul se skládá z vyhýbacího manévru, průjezdu ostřejší zatáčkou (simulující např. sjezd z dálnice apod.), následně druhého vyhýbacího manévru, který se vzápětí zužuje na přesnou šířku vozu. Po projetí zúženého místa pokračuje modul rovinkou a krátkým slalomem do cíle. Záludnost vyhýbacího manévru tkví v tom, že školitelé ukazují až na poslední chvíli, zda mají jet řidiči doleva nebo doprava od nich. Zkouší se tak reakce řidiče na změnu směru, což se řidičům hodí ve chvílích, kdy do cesty někdo vběhne nebo vjede. Jako překvapení si na závěr lektoři připravili jízdu pod majáky a se zapnutými sirénami, která je pro řidiče psychicky náročnější.

Všichni vše zvládli na výbornou, ze zaparkovaných vozů vyskakují se širokými úsměvy, spoustou zážitků a hlavně pozitivně naladěni. Závěrečné slovo probíhá opět v bakovské hasičárně, kde se bavíme o načerpaných dojmech. Za celý den si všichni zkusili, jak snadná může být manipulace s vozy a kdy přichází hranice vozu nebo řidiče. Hasiči si též uvědomili, že vůz je dobře ovladatelný i v krizových situacích, kdy se s ním dá jezdit současně bezpečně a poměrně rychle, pokud znají limity. Pozitivním zjištěním bylo, že i rychleji lze docílit stabilní konstantní jízdy, která je příjemnější pro posádku. Všichni přítomní se shodli, že by bylo zajímavé si na příštím školení vyzkoušet i jiné typy povrchů, jako například sníh či jízdu v terénu.

Po předání osvědčení o absolvování kurzu se všichni rozjíždí za svými rodinami nebo na noční směnu do práce. Dnešní den pro nikoho nebyl brán jako samozřejmost – účast na kurzu byla na úkor volného víkendového dne, přesto v obličejích odjíždějících vidíme spokojenost. S bakovskými hasiči se připojujeme k oslavám konce sportovní hasičské sezony, které je v přízemí hasičárny v plném proudu. Velmi rádi využíváme jejich přátelské nabídky posedět a rozhlížíme se dokola. Na ostatní členy týmu, kteří jsou přítomni u každého zásahu. Na manželky a přítelkyně, které napekly úžasné občerstvení. Na děti, které řádí kolem. Na širší rodinu a kamarády, kteří se starají o to, aby bylo co jíst a pít. Přitom si přejeme, aby se všichni okolo nás vždy z každého výjezdu, kde nasazují svoje zdraví a své životy, pokaždé v pořádku vrátili se svým blízkým. A doufáme, že jsme tím dnešním dnem mohli trochu pomoci také. 

Tereza Bezděka

Děkujeme firmě ECODrive+, zejména pak školitelům Janu Bezděkovi, Jiřímu Čumpelíkovi, Ondřeji Hláskovi, za bezplatné školení bezpečné jízdy s hasičskými cisternami, které uspořádali pro jednotky SDH z Bakova a okolí.

Vávlav Grűnwald
místostarosta města


Bezpečná jízda s hasičskými cisternami

Školení bezpečné jízdy

Školení bezpečné jízdy

 
Školení bezpečné jízdy

Školení bezpečné jízdy

 
Školení bezpečné jízdy

Školení bezpečné jízdy

 
Školení bezpečné jízdy

Školení bezpečné jízdy

 
Školení bezpečné jízdy

Školení bezpečné jízdy

 
Školení bezpečné jízdy

Školení bezpečné jízdy

 
Školení bezpečné jízdy

Školení bezpečné jízdy

 
Školení bezpečné jízdy

Školení bezpečné jízdy

 
Školení bezpečné jízdy

Školení bezpečné jízdy

 
Školení bezpečné jízdy

Školení bezpečné jízdy

 
Školení bezpečné jízdy

Školení bezpečné jízdy

 
Školení bezpečné jízdy

Školení bezpečné jízdy

 
Školení bezpečné jízdy

Školení bezpečné jízdy

 
Školení bezpečné jízdy

Školení bezpečné jízdy

 
Školení bezpečné jízdy

Školení bezpečné jízdy

 
Školení bezpečné jízdy

Školení bezpečné jízdy

 
Školení bezpečné jízdy

Školení bezpečné jízdy

 
Školení bezpečné jízdy

Školení bezpečné jízdy

 
Školení bezpečné jízdy

Školení bezpečné jízdy

 
Školení bezpečné jízdy

Školení bezpečné jízdy

 
Školení bezpečné jízdy

Školení bezpečné jízdy

 
Školení bezpečné jízdy

Školení bezpečné jízdy

 
Školení bezpečné jízdy

Školení bezpečné jízdy

 
Školení bezpečné jízdy

Školení bezpečné jízdy

 
Školení bezpečné jízdy

Školení bezpečné jízdy

 
Školení bezpečné jízdy

Školení bezpečné jízdy

 
Školení bezpečné jízdy

Školení bezpečné jízdy

 
Školení bezpečné jízdy

Školení bezpečné jízdy

 
Školení bezpečné jízdy

Školení bezpečné jízdy

 
Školení bezpečné jízdy

Školení bezpečné jízdy

 
Školení bezpečné jízdy

Školení bezpečné jízdy

 
Školení bezpečné jízdy

Školení bezpečné jízdy

 
Školení bezpečné jízdy

Školení bezpečné jízdy

 
Školení bezpečné jízdy

Školení bezpečné jízdy

 
Školení bezpečné jízdy

Školení bezpečné jízdy

 
Školení bezpečné jízdy

Školení bezpečné jízdy

 
Školení bezpečné jízdy

Školení bezpečné jízdy

 
Školení bezpečné jízdy

Školení bezpečné jízdy

 
Školení bezpečné jízdy

Školení bezpečné jízdy

 
Školení bezpečné jízdy

Školení bezpečné jízdy

 
Školení bezpečné jízdy

Školení bezpečné jízdy

 
 
14.11.2018 18:13:01 | přečteno 587x | magdalena.bulirova
Štítky: facebook
 
load